Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği’nde önemli değişiklikler  yapıldı
Haber

Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği’nde önemli değişiklikler yapıldı

04.Haz.2021
Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği'nde (27.08.2022 / 31936), 19.06.2025 tarihli ve 32931 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile önemli değişiklikler yapıldı.

1)       “Taşıma İşleri Organizatörü” tanımının kapsamı genişletildi.

Taşıma işleri organizatörünün tanımlandığı “Tanımlar” başlıklı m.4/i hükmünde, eşya taşımacılığında diğer taşıma türlerinden yararlanmak bakımından tanıma “19/4/1926 tarihli ve 815 sayılı Türkiye Sahillerinde Nakliyatı Bahriye (Kabotaj) ve Limanlarla Kara Suları Dahilinde İcrayı San’at ve Ticaret Hakkında Kanun ile 4925 sayılı Kanuna uygun olarak” ibaresi eklenmiştir.

Ayrıca aynı fıkra hükmü ile taşıma işleri organizatörü için, “taşıma ile ilişkili depolama, paketleme, etiketleme, ambalajlama, sipariş yönetimi, sigorta, dağıtım ve lojistik işlemleri gerçekleştiren” kişi sıfatları eklenmiştir. Bu şekilde taşıma işleri organizatörlüğünün tanımı genişletilmiştir.

2)       Sermaye yeterlilik sınırı artırıldı.

Yetki belgesi almanın şartları başlıklı m.7 hükmünde, sermaye şartı 150.000 Türk Lirası’ndan 1.000.000 Türk Lirası’na çıkartılmıştır. Ancak getirilen Geçici Madde 6 hükmü ile birlikte, halihazırda belgesi bulunanlar için bu şartın yenileme tarihine kadar istenemeyeceği de düzenlenmiştir.

3)       Kısa süreli yetki belgelerinde yeşil lojistik teşviği ve KTK indirimlerinden faydalanılamayacağı düzenlendi.

Yetki belgelerinin süreleri başlıklı m.10 hükmüne eklenen yeni fıkra ile, bir yıl süreli TİO yetki belgesi sahiplerinin Kombine Taşımacılık Yönetmeliği kapsamında Yeşil Lojistik Belgesi başvurusunda bulunamayacakları ve Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin m.73 hükmünde yer alan indirimlerden yararlanamayacakları düzenlenmiştir.

4)       Taşıma engelleri halinde yükü kayıtsız şekilde geri getirme zorunluluğu kaldırıldı.

Yönetmelik’te 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile çelişkili şekilde yer almakta olan taşıma sırasında meydana gelen beklenmedik durumlar sebebiyle taşımanın engellenmesi halinde izlenecek prosedür için mevcut düzenleme önemli ölçüde kaldırılmıştır. Bunun yerine 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu m.869’a atıf yapılmıştır. Bu düzenleme ile maddenin eski halinde yer verilen taşıma işleri organizatörünün katı şekilde yükü teslim alınan yere getirme yükümlülüğü artık söz konusu olmayacaktır. Türk Ticaret Kanunu’nun taşıma işleri organizatörü bakımından daha avantajlı ve adil rejimi kabul edilmiştir. Taşıma işleri organizatörü açısından; teslim engelinin taşıyıcının riziko alanına giren bir nedenden kaynaklanmamış olması halinde talimat bekleme, ücret ve avans isteme, üçüncü kişiye teslim, satış ve imha gibi yollara başvurma imkanları Yönetmelik’te de benimsenmiştir. 

5)       Yurtiçi taşımalarda yabancı plakalı araç / yabancı bayraklı gemi kullanımına kısıtlama getirildi.

TİO yetki belgesi sahiplerinin eşya taşımacılığı alanında faaliyet gösteren yabancı plakalı taşıtlarının Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında taşımacılık yapması yasaklanmıştır. Aynı kısıtlama yabancı bayraklı gemiler için de Türkiye sınırları içerisindeki iki liman arasında yapılacak taşımalar için de getirilmiştir.

İdari para cezalarını düzenleyen m.21/1 hükmüne eklenen j bendi ile birlikte bu kısıtlamalara aykırı hareket edenler için idari para cezası öngörülmüştür.

6)       ÜDY ve ODY yetki belgesi yerine geçecek eğitim standartları belirlendi.

TİO belgesi sahipleri tarafından istihdam edilmesi gerekli ÜDY ve ODY belgesi sahipleri ile ilgili olarak, Yönetmeliğin 16. maddesine 4. fıkra ile, Türkiye’de lojistik, denizcilik işletmeleri yönetimi, deniz ulaştırma işletme mühendisliği, deniz işletmeciliği ve yönetimi bölümlerinin lisans veya ön lisans mezunları ile “IRU” ve “FIATA” eğitim programına katılıp başarılı olanların diplomalarının ÜDY veya ODY belgesi yerine kullanılabileceği hükmü eklenmiştir.