Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği'nde (27.08.2022 / 31936), 19.06.2025 tarihli ve 32931 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile önemli değişiklikler yapıldı.
1) “Taşıma İşleri Organizatörü” tanımının kapsamı genişletildi.
Taşıma
işleri organizatörünün tanımlandığı “Tanımlar” başlıklı m.4/i hükmünde, eşya
taşımacılığında diğer taşıma türlerinden yararlanmak bakımından tanıma “19/4/1926
tarihli ve 815 sayılı Türkiye Sahillerinde Nakliyatı Bahriye (Kabotaj) ve
Limanlarla Kara Suları Dahilinde İcrayı San’at ve Ticaret Hakkında Kanun ile
4925 sayılı Kanuna uygun olarak” ibaresi eklenmiştir.
Ayrıca
aynı fıkra hükmü ile taşıma işleri organizatörü için, “taşıma ile ilişkili
depolama, paketleme, etiketleme, ambalajlama, sipariş yönetimi, sigorta,
dağıtım ve lojistik işlemleri gerçekleştiren” kişi sıfatları eklenmiştir. Bu
şekilde taşıma işleri organizatörlüğünün tanımı genişletilmiştir.
2) Sermaye yeterlilik sınırı artırıldı.
Yetki
belgesi almanın şartları başlıklı m.7 hükmünde, sermaye şartı 150.000 Türk
Lirası’ndan 1.000.000 Türk Lirası’na çıkartılmıştır. Ancak getirilen Geçici
Madde 6 hükmü ile birlikte, halihazırda belgesi bulunanlar için bu şartın
yenileme tarihine kadar istenemeyeceği de düzenlenmiştir.
3) Kısa süreli
yetki belgelerinde yeşil lojistik teşviği ve KTK indirimlerinden
faydalanılamayacağı düzenlendi.
Yetki
belgelerinin süreleri başlıklı m.10 hükmüne eklenen yeni fıkra ile, bir yıl
süreli TİO yetki belgesi sahiplerinin Kombine Taşımacılık Yönetmeliği
kapsamında Yeşil Lojistik Belgesi başvurusunda bulunamayacakları ve Karayolu
Taşıma Yönetmeliği’nin m.73 hükmünde yer alan indirimlerden
yararlanamayacakları düzenlenmiştir.
4) Taşıma engelleri halinde yükü kayıtsız şekilde geri getirme
zorunluluğu kaldırıldı.
Yönetmelik’te
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile çelişkili şekilde yer almakta olan taşıma
sırasında meydana gelen beklenmedik durumlar sebebiyle taşımanın engellenmesi halinde
izlenecek prosedür için mevcut düzenleme önemli ölçüde kaldırılmıştır. Bunun yerine
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu m.869’a atıf yapılmıştır. Bu düzenleme ile maddenin
eski halinde yer verilen taşıma işleri organizatörünün katı şekilde yükü teslim
alınan yere getirme yükümlülüğü artık söz konusu olmayacaktır. Türk Ticaret
Kanunu’nun taşıma işleri organizatörü bakımından daha avantajlı ve adil rejimi
kabul edilmiştir. Taşıma işleri organizatörü açısından; teslim engelinin
taşıyıcının riziko alanına giren bir nedenden kaynaklanmamış olması halinde talimat
bekleme, ücret ve avans isteme, üçüncü kişiye teslim, satış ve imha gibi yollara
başvurma imkanları Yönetmelik’te de benimsenmiştir.
5) Yurtiçi taşımalarda yabancı plakalı araç / yabancı bayraklı gemi
kullanımına kısıtlama getirildi.
TİO
yetki belgesi sahiplerinin eşya taşımacılığı alanında faaliyet gösteren yabancı
plakalı taşıtlarının Türkiye sınırları içerisinde iki nokta arasında
taşımacılık yapması yasaklanmıştır. Aynı kısıtlama yabancı bayraklı gemiler
için de Türkiye sınırları içerisindeki iki liman arasında yapılacak taşımalar
için de getirilmiştir.
İdari
para cezalarını düzenleyen m.21/1 hükmüne eklenen j bendi ile birlikte bu
kısıtlamalara aykırı hareket edenler için idari para cezası öngörülmüştür.
6) ÜDY ve ODY yetki belgesi yerine geçecek eğitim standartları
belirlendi.
TİO
belgesi sahipleri tarafından istihdam edilmesi gerekli ÜDY ve ODY belgesi
sahipleri ile ilgili olarak, Yönetmeliğin 16. maddesine 4. fıkra ile, Türkiye’de
lojistik, denizcilik işletmeleri yönetimi, deniz ulaştırma işletme
mühendisliği, deniz işletmeciliği ve yönetimi bölümlerinin lisans veya ön
lisans mezunları ile “IRU” ve “FIATA” eğitim programına katılıp başarılı
olanların diplomalarının ÜDY veya ODY belgesi yerine kullanılabileceği hükmü
eklenmiştir.